Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Je kan als kmo klagen over het gebrek aan goede werkkrachten, of je kan er zelf iets aan doen’

Hogerhuis | Hofheren

Bij Brunic Resources - dat je misschien beter kent onder de naam Hogerhuis | Hofheren - draait innovatie niet rond technologie alleen, maar ook rond mensen. Nicolas en Felix De Brabandere, twee van de drie broers die het bedrijf uit Merelbeke runnen, vertellen over de weg die ze kortgeleden zijn ingeslagen. ‘We investeren in onze medewerkers, bouwen hun kennis intern op, zorgen voor transparantie en zoeken duurzame oplossingen op elk niveau. Van ons houtafval tot ons HR-beleid.’

Hogerhuis | Hofheren is een familiebedrijf in volle transitie. Die evolutie begon enkele jaren geleden met een interne reflectie. ‘We merkten dat we te vaak bleven steken in keukentafelgesprekken’, vertelt Felix De Brabandere, die verantwoordelijk is voor de aankopen, sales en marketing. ‘Dat is eigen aan een familiebedrijf: je praat veel, maar niet altijd op een professionele manier.’

De oplossing? Een professionele structuur én externe versterking. ‘Twee mensen van buiten de familie vervoegden ons managementteam’, legt Nicolas De Brabandere, bestuurder en hoofdverantwoordelijke, uit. ‘Dat zorgde voor meer professionalisering, maar ook voor meer duidelijkheid. Tussen ons als broers, maar ook naar onze werknemers. Een voorbeeld: we starten het jaar met een kick-off voor alle medewerkers. We blikken dan terug op het afgelopen jaar en checken letterlijk af welke doelstellingen we hebben gehaald. We kijken uiteraard ook vooruit en overlopen met onze mensen waar we op het eind van dat jaar willen staan.’

Nicolas De Brabandere

Een groeipad voor iedereen

Een van de meest in het oog springende initiatieven is de introductie van een polyvalentiematrix.

Elk teamlid bij Hogerhuis | Hofheren ziet daarin welke vaardigheden hij of zij nog kan aanleren, en hoe dat past binnen het groeipad van de organisatie.

‘Voor ons draait het om inzetbaarheid, maar ook om persoonlijke groei’, zegt Nicolas. ‘Iedereen heeft een eigen POP (persoonlijk ontwikkelingsplan, nvdr). Dat gaat niet alleen over individuele doelstellingen, maar ook over verantwoordelijkheid nemen, doorgroeien en leren van elkaar. Door de introductie van de polyvalentiematrix stimuleren we onze mensen om ook iets anders aan te leren in plaats van uitsluitend specialisten te hebben. Dat laat ons toe om intern te verschuiven en mensen multidisciplinair in te zetten indien dat nodig is.’

 

Nicolas De Brabandere

We weten dat jonge mensen een leertraject nodig hebben. Maar als ze blijven, dan hebben we iets opgebouwd dat sterker is dan een arbeidscontract

Jong talent zelf opleiden: een bewuste keuze

In een krappe arbeidsmarkt maakt Hogerhuis | Hofheren bewust de keuze om niet zomaar mensen weg te kapen bij de concurrentie. ‘Wij zijn geen headhunters’, stelt Felix. ‘Dat past niet bij wie we willen zijn. Wij geloven meer in het aantrekken van jong talent via scholen, stages en opleidingen.’   

De samenwerking met onderwijsinstellingen zoals Tectura en Don Bosco Sint-Denijs is daarbij cruciaal. ‘We zijn aanwezig op schoolbeurzen, organiseren stages en nodigen jongeren uit in ons bedrijf’, zegt Nicolas.

‘Die aanpak vraagt wel tijd en middelen’, erkent Felix. ‘We weten dat jonge mensen een leertraject nodig hebben. Maar als ze blijven, dan hebben we iets opgebouwd dat sterker is dan een arbeidscontract.’

Hogerhuis | Hofheren

Van werfvergadering tot oplevering: transparantie op alle niveaus

Wie bij Hogerhuis | Hofheren werkt, weet waar hij aan toe is. ‘Projecten worden wekelijks opgevolgd, van design over planning tot budget. We willen niet meer achter de feiten aanlopen’, zegt Felix. ‘We hebben systemen ingevoerd die ons toelaten om bij te sturen op projectniveau zodra dat nodig is. Elk team heeft een informatiebord, elke maandag is er een ochtendmeeting. Zo ontstaat een cultuur van verantwoordelijkheid.’

Ook na afloop van een project stopt het leerproces niet. ‘We plannen standaard een “closing” in, waar we overlopen wat goed ging en wat beter kon. Niet om mensen terecht te wijzen, maar om te leren. En ja, we zijn daar transparant over – ook als een project maar net break-even draait,’ zegt Nicolas.

‘Voor ons is dat óók duurzame innovatie: kort op de bal spelen en groeikansen creëren, na elk project’, vult Felix aan.

Duurzaamheid zonder containers

Ook op ecologisch vlak probeert Hogerhuis | Hofheren het verschil te maken. In het atelier is houtafval niet langer een afvalstroom, maar brandstof. ‘We gebruiken het om onze gebouwen te verwarmen en ons atelier te laten functioneren’, vertelt Nicolas. ‘Een eenvoudige oplossing, maar in onze sector gebeurt dat zelden.’

Felix knikt: ‘We moeten ons houtafval niet meer afvoeren per container’. Dat spaart kosten, verlaagt onze energiefactuur en verkleint onze ecologische voetafdruk. Het lijkt vanzelfsprekend, maar vraagt een investering en vooral: een andere manier van denken.’

Ook op het vlak van materiaalkeuze en recuperatie is duurzaamheid ingebed in het Brunic-DNA. ‘Verkeerde bestellingen of overschotten worden hergebruikt. Niet alleen omdat het evident is, maar omdat verspilling voor ons gelijkstaat aan gemiste kansen.’ Denken in oplossingen is dan ook een van onze stokpaardjes.

Felix De Brabandere van Hogerhuis | Hofheren

Geen automatische piloot

Hogerhuis | Hofheren werkt niet met repetitieve standaardopdrachten. Elk project is uniek en die complexiteit vereist betrokkenheid. ‘Hier kan niemand op automatische piloot werken’, zegt Felix. ‘Onze mensen zijn alert, flexibel en trots op wat ze maken. Dat voel je, ook bij de klant.’

Dat is een essentieel deel van hun werking. ‘We overleggen wekelijks met de klant, via werfvergaderingen en een WhatsApp-groep. We zijn transparant over elke stap. Zelfs de oplevering doen we bewust grondig – inclusief opkuis.’

 

Felix De Brabandere

Wat brengt de toekomst?

De broers zijn realistisch én ambitieus. Ze willen blijven groeien, maar niet ten koste van hun waarden. ‘Onze sector staat onder druk. Je ziet bedrijven die zoveel mogelijk uitbesteden en hun personeelsbestand klein houden. Wij kiezen bewust voor het omgekeerde’, zegt Felix. ‘Wij geloven dat we het verschil maken door alles in eigen beheer te houden: ontwerp, planning, uitvoering en opvolging. Dat geeft ons controle, maar ook vrijheid om snel te schakelen.’

Innovatie betekent voor hen niet per se hightechmachines, maar aandacht voor mensen, processen en cultuur. ‘Onze medewerkers zijn de motor van ons succes. Zonder hen zijn we nergens’, besluit Nicolas.


Lid van Embuild Oost-Vlaanderen en heb je nieuws dat je wil delen?

Laat je gegevens achter via het webformulier of neem rechtstreeks contact op.

Deel jouw nieuws via ons ledenmagazine

Steven Imschoot

Medewerker marketing en externe communicatie

09 244 45 07

→ Stuur Steven een e-mail