Overslaan en naar de inhoud gaan

BestBridges levert op maat gemaakte voetgangers- en fietsbruggen in staal, hout of composiet met een architecturale meerwaarde

BestBridges

'Door onze focus op herhaalbaarheid en schaalbaarheid besparen we heel wat kosten en tijd'

Net buiten het centrum van Sint-Niklaas, op vijf minuutjes fietsen van de Grote Markt, vind je de Nylonfabrik. Deze voormalige nylonkousenfabriek kreeg een geweldige make-over en is nu de uitvalsbasis van BestBridges. 'Wij leveren duurzame, permanente bruggen voor voetgangers en fietsers', legt Stefan Backeljauw uit.

Voor het septembernummer van ons ledenmagazine De Oost-Vlaamse Aannemer gingen we rond de tafel zitten met Stefan Backeljauw en Karolien Van Thienen van BestBridges.

Stefan Backeljauw van BestBridges

One stop shop


Hoe is het idee van BestBridges ontstaan?

Backeljauw: 'We zagen vooral een kans om het traditionele bouwproces te optimaliseren, waarin vaak telkens opnieuw van een wit blad wordt vertrokken en de raakvlakken tussen bouwpartners niet goed op elkaar aansluiten. Dit resulteert erin dat deadlines ontsporen en de budgetten worden overschreden, terwijl de faalkosten zich opstapelen. Het onderhoud van bruggen is een belangrijk aandachtspunt, waarbij we tijdens het ontwerp van onze bruggen volop hebben ingezet op hybride oplossingen en niet gebonden zijn aan een specifieke grondstof. Hierdoor kunnen we sterk focussen op aspecten zoals circulariteit en duurzaamheid, en kunnen we veel kosten besparen tijdens de gebruiksfase.'

Hoe voorkomen jullie dat budgetten en deadlines uit de hand lopen?

Backeljauw: 'Alle BestBridges-projecten verlopen volgens dezelfde interne workflow en zijn gebaseerd op vier opeenvolgende stappen: ontwerp, engineering, fabricatie en installatie, waardoor we garanties kunnen bieden op het vlak van kwaliteit en timing. We stemmen de ontwerpeisen en architecturale keuzes integraal en helder op elkaar af om tot een op maat gemaakte oplossing te komen die kwaliteit uitstraalt.'
Van Thienen: 'Ons team heeft meer dan dertig jaar ervaring in bruggenbouw en projectmanagement. We combineren vakmanschap met innovatieve technologie. Elk project krijgt een specifieke projectmanager toegewezen, waardoor de communicatie gestroomlijnd verloopt. Dankzij deze diepgaande expertise zorgen we voor een aanpak die een perfecte balans biedt tussen beheer en beheersbaarheid. Dit gehele proces wordt versterkt doordat we volop inzetten op digitalisatie. Ons digitale ontwerpproces, aangedreven door de BestBridges-productconfigurator, levert zowel 2D- als 3D-modellen die moeiteloos kunnen worden geïntegreerd in een BIM-omgeving voor optimale samenwerking.'

Met de configurator werken we ook parametrisch, en niet modulair. Dat is een heel andere manier van werken. Wil je een brug van 23 meter en 47 centimeter, dan krijg je een brug van exact die lengte

Karolien Van Thienen van BestBridges

Productconfigurator


Kan je het, om het simplistisch te zeggen, vergelijken met de kastenconfigurator van bijvoorbeeld IKEA?

Van Thienen: (lacht) 'Nee, toch niet, want onze BestBridges-configurator is geen showroomconfigurator. Deze configurator richt zich op de functionele eisen in de ontwerpfase en geeft ons tegelijkertijd snel inzicht in verschillende materiaalcombinaties die de levensduur en het onderhoud van de brug aanzienlijk beïnvloeden. We besteden extra aandacht aan elk detail, waarbij ook het transport en de installatie worden meegenomen omdat elke locatie uniek is. Ook het architecturale aspect is een heel belangrijk aandachtspunt tijdens de configuratie. Kwaliteit staat voorop, met als doel hoogwaardige ontwerpen snel en kostenefficiënt te bouwen zonder verrassingen in de uitvoering.'

Heeft die configurator ook beperkingen?

Backeljauw: 'Op zich niet. We ontwerpen in staal, composiet en hout, en afhankelijk van de brug is dat in singlespan of multispan.'
Van Thienen: 'Met de configurator werken we ook parametrisch, en niet modulair. Dat is een heel andere manier van werken. Wil je een brug van 23 meter en 47 centimeter, dan krijg je een brug van exact die lengte. Werk je modulair, dan heb je heel vaak een overgedimensioneerd eindresultaat. Wij denken op dat vlak ook mee met de klant om tot een zo mooi mogelijk resultaat te komen.'
Backeljauw: 'De enige beperking is er een die we ons zelf opleggen: de focus op voetgangers- en fietsersbruggen. Dat was een bewuste keuze natuurlijk omdat we hierdoor een traject van a tot z in handen kunnen nemen. Van ontwerp, over engineering, tot oplevering.'

 

Jullie doen alles zelf?

Backeljauw: 'Inderdaad. Het ontwerp en de engineering doen we met onze eigen mensen, voor de fabricatie werken we met zorgvuldig uitgekozen preferred partners. Wij zorgen ervoor dat alles zodanig voorbereid wordt dat er niet meer moet gelast worden op de werf om zo de hinder op de werf zo laag mogelijk te houden. Hoe meer je offsite kan doen, hoe gemakkelijker je de kosten kan beheersen en de kwaliteit garanderen.'

Er zijn vier grote zuilen waarin we actief zijn: de waterbouw, wegenbouw, spoorbouw en alles wat met leisure te maken heeft. Denk aan parken, parkontwikkeling, golfterreinen, maar ook verkavelingsprojecten met een mooie gemeenschappelijke tuin waar bijvoorbeeld een brugje over een waterpartij moet komen

 

Voor wie werken jullie zoal?

Van Thienen: 'Dit varieert, maar we staan klaar voor de algemene aannemer om snel een prijs te geven op een bestaand ontwerp. Na gunning kunnen we ook snel schakelen om een optimalisatie door te voeren en snel te starten met de uitvoering. Daarnaast kunnen we partner zijn in een consortium voor design/engineer-construct dossiers. De projectontwikkelaar die betaalbare meerwaarde wil creëren, de landschapsarchitect aan wie we uitgebreide ontwerpflexibiliteit bieden, inclusief de mogelijkheid om verschillende materialisaties tegen elkaar af te wegen. Daarnaast worden we ook steeds vaker benaderd door studiebureaus die kampen met een gebrek aan capaciteit of specifieke expertise. Wij ondersteunen iedereen even graag. Vaak wil men in de aanbestedingsfase vooral snel duidelijkheid over de kosten van een brug.'
Backeljauw: 'Er zijn vier grote zuilen waarin we actief zijn: de waterbouw, wegenbouw, spoorbouw en alles wat met leisure te maken heeft. Denk aan parken, parkontwikkeling, golfterreinen, maar ook verkavelingsprojecten met een mooie gemeenschappelijke tuin waar bijvoorbeeld een brugje over een waterpartij moet komen.'
Van Thienen: 'Zo'n bruggen zijn vaak relatief kleinere projecten, maar die toch een hoge kost met zich meebrengen omwille van het studiewerk en het ontbreken van die specifieke kennis. Omdat wij met onze configurator niet steeds van nul moeten beginnen en we optimalisaties kunnen voorstellen, zodat bijvoorbeeld minder steunpunten nodig zijn, heeft dat een enorme impact op de kost, duurzaamheid en tijd.'
Backeljauw: 'Ik geloof sterk in synergiën en kan ook een primeur delen over een nieuw ontwerp binnen onze signature-lijn. Voor dit exclusieve ontwerp heeft BestBridges een beroep gedaan op Frank Miebach, een wereldautoriteit in de houten bruggenbouw. Met deze toevoeging aan de BestBridges signature-lijn, ontworpen door Miebach, willen we nadrukkelijk inzetten op betaalbare architecturale meerwaarde en zijn we nu al in overleg met toonaangevende architecten om onze signature-lijn verder uit te bouwen.'

BestBridges

Over tijd gesproken: hoelang hebben jullie nodig?

Backeljauw: 'Voor een volledige configuratie en een budgetprijs op basis van een bestek moet je rekenen op 5 werkdagen. Vanaf de ondertekening van de fabricatietekeningen ligt de doorlooptijd tussen de 30 en 100 werkdagen.'
Van Thienen: 'Tenzij we het over multispan-projecten of grotere vervangingsopdrachten hebben; dan verloopt dit in overleg.'

 

De jongste jaren hechten steden en gemeenten veel meer belang aan fietsers en voetgangers. Ook projectontwikkelaars gaan bij verkavelingsprojecten meer en meer werken volgens het STOP-principe met aandacht voor een groene omgeving. Dat klinkt jullie waarschijnlijk als muziek in de oren.

Van Thienen: 'Uiteraard is dat positief. Niet alleen specifiek voor ons, maar iedereen woont graag in een mooie omgeving en daar past absoluut een mooie voetgangers- of fietsersbrug bij.' (lacht)

bestbridges.eu

 


Lid van Embuild Oost-Vlaanderen en heb je nieuws dat je wil delen? Laat je gegevens achter via het webformulier of neem rechtstreeks contact op.

Deel jouw nieuws via ons ledenmagazine