Overslaan en naar de inhoud gaan

Hakoma, de evolutie van groothandel in betonproducten, naar een belangrijke partner voor de zorgsector

Hakoma

Het is 1974 wanneer Hakoma als toeleverancier van Robuco in betonproducten wordt opgericht. ‘Die Construct-pijler bestaat nog steeds, maar die focus is in de loop van de jaren geëvolueerd’, duidt Bart De Cadt de koerswijzing van Hakoma aan. Hij is sinds 2019 bestuurder van het Buggenhouts bedrijf.

Hakoma

Wat is de reden dat de focus van Hakoma werd verlegd?

De Cadt: ‘De reden is eenvoudig. Als lokale speler werd het steeds moeilijker om een rol te spelen bij de grotere betonbedrijven. Vandaar dat onze activiteiten anno 2022 een stuk gediversifieerder zijn. Behalve de pijler Construct hebben we ook een Care- en Sanitair-afdeling.’

Marktleider in België

Die activiteiten lijken me, op het eerste gezicht, toch heel verschillend. Hoe is dat gekomen?

De Cadt: ‘Die evolutie was al gebeurd voor ik in 2019 Hakoma overnam. De verminderde activiteit van de Construct-afdeling was de trigger om de activiteiten uit te breiden. Eerder toevallig werd de blik op de zorgsector gericht. Denk aan ziekenhuizen, serviceflats en woonzorgcentra. Care staat bij ons voor de productie en plaatsing van onder meer handgrepen, muur- en hoekbescherming, en stootbanden. Op het vlak van de handgrepen durf ik te zeggen dat we marktleider zijn in België. Dat is niet iets nieuws, trouwens, want Hakoma is al twintig tot vijfentwintig jaar actief in de zorgsector en dat is goed voor zo’n 90% van onze opdrachten.’

En dan hebben jullie met Sanitair nog een derde hoofdactiviteit.

De Cadt: ‘Hakoma was al heel wat jaren hierin actief, door het leveren van aangepast sanitair voor mensen met een beperking, maar het was pas sinds 2019 wanneer Pascal Buys en ikzelf Hakoma hebben overgenomen, dat we hier meer op ingezet hebben.

Onze klanten, aannemers, woonzorgcentra en serviceflats zochten naar een partij die een totaal concept kon neerzetten voor de gehele sanitaire ruimte. Daar liepen we wat tegenaan, tot we gesprekken hebben aangeknoopt met Eauzon in Oostende. Zij zijn wereldwijd bekend in de productie en plaatsing van douche of sanitaire oplossingen in vooral hotels.

Hun product is een totaaloplossing met drie enorme voordelen ten opzichte van een klassieke badkamer. Omdat ze werken met een paneelsysteem heeft het een strakke look, is het heel gemakkelijk in onderhoud en is het heel hygiënisch omdat er geen voegen zijn. Dat past perfect in ons concept.’

hakoma.be

Binnenkort lees je het volledige interview met Bart De Cadt in het septembernummer van ons ledenmagazine De Oost-Vlaamse Aannemer.


Wil je ook je bedrijf voorstellen in De Oost-Vlaamse Aannemer? Laat het ons weten via het contactformulier.

Deel jouw nieuws via ons ledenmagazine