Lisa Samyn is verantwoordelijk voor de opleidingen in West-Vlaanderen en Sandra Bovendaerde voor die in Oost-Vlaanderen. De eerste lockdown betekende voor beide teams vooral rondbellen om alle geplande opleidingen te annuleren. En meteen daarna een oplossing zoeken om de opleidingen toch te laten plaatsvinden ... online dan. Ze vertelden erover in het eerste nummer van het opleidingsmagazine Learn2Build dat de klassieke opleidingsbrochure vervangt.
Het gloednieuwe opleidingsmagazine Learn2Build verscheen eind augustus een eerste keer. Eind november steekt de tweede editie van het magazine in de bus, met daarin alle (winter)opleidingen tot en met eind maart. Eind maart krijgt je het derde en laatste magazine van het opleidingsseizoen toegestuurd, met daarin alle opleidingen tot en met het einde van het schooljaar.
'We hadden voor de coronacrisis natuurlijk al aan e-learning gedacht. Het was een thema dat we in 2021 concreet wilden gaan aanpakken. Maar bij het begin van de eerste lockdown kwam alles in een stroomversnelling terecht', vertelt Sandra. 'Op 20 april al zijn we met de eerste digitale opleidingen gestart', klinkt het. 'Het ging in die beginperiode vooral om IT-gerelateerde topics. Het hielp natuurlijk dat de docenten van die thema’s de bestaande tools al kenden. Die eerste online lessen, zoals Excel en
Teams, liepen als een trein. Heel wat mensen zaten thuis en hadden tijd om opleidingen te volgen.'
In de toekomst zullen opleidingen fysiek, digitaal of zelfs hybride plaatsvinden
Interesse genoeg dus, maar de grootste zoektocht was die naar een geschikt platform. 'Daar hoorde heel wat trial and error bij', zegt Lisa. 'Hoe organiseer je het onthaal, hoe hou je de aanwezigheden bij, welke tool werkt het vlotst voor de docent én de deelnemers? Er komt heel wat bij kijken.'
Zowel in Oost- als West-Vlaanderen werd vooral geëxperimenteerd met Zoom en met Teams. In het najaar van 2020 werd daar nog verder op ingezet.
Evenwichtsoefening
Voor deelnemers was die omschakeling naar online leren niet altijd evident. 'Er waren zeker in het begin bedrijven die daarvoor geen accommodatie hadden, of mensen die niet wisten hoe ze konden inloggen. Intussen is dat door het thuiswerk uiteraard wel fel geëvolueerd. Toch zijn er nog altijd mensen die afhaken als een opleiding digitaal is. We zijn ons er ook van bewust dat online les volgen voor sommige deelnemers moeilijker ligt. Daarom hebben we deelgenomen aan het proefproject van Constructiv. Het doel was om na te gaan hoe arbeiders in de bouwsector online opleidingen onthalen.'
Ook voor de docenten was de switch een grote aanpassing, vertelt Lisa: 'Het moeilijkste voor lesgevers is om interactie te creëren in zo’n online sessie. Het komt er dan op aan om een traditionele les te vertalen naar een digitale. Anders sta je als docent tegen een muur te praten, zeker als deelnemers hun camera uitzetten.' Sandra vult aan: 'Docenten moeten meer doen dan hun PowerPoint-presentatie aflezen: nog meer vragen stellen, een poll organiseren, voorbeelden geven, ... Ook de duur van de opleidingen hebben we bijgesteld, omdat je je als deelnemer minder lang kan concentreren. Het was wel mooi om te zien dat heel wat van onze docenten volop meedachten.'
Zoveel deelnemers volgden in het najaar van 2020 en het voorjaar van 2021 een opleiding bij Confederatie Bouw Oost- en West-Vlaanderen. 2.629 van hen deden dat digitaal. De online opleidingen waren goed voor 26% van het totale aantal in het open aanbod.
Meer interactie
Nu de opleidingen ook weer fysiek kunnen plaatsvinden, krijgen ze hier al af en toe de vraag van deelnemers of ze die niet online kunnen volgen. 'Dat wordt in de toekomst dus een evenwichtsoefening', zeggen Sandra en Lisa. 'Leren zal niet meer zo klassiek opgevat worden als voor corona. Opleidingen zullen fysiek, digitaal of zelfs hybride gebeuren. Je kan in dat laatste geval kiezen of je naar een opleidingslokaal komt, of van thuis uit of op kantoor volgt.'
Om dat mogelijk te maken investeerde Confederatie Bouw in nieuwe infrastructuur. Er werden opleidingslokalen uitgerust met gespecialiseerde apparatuur. De docent hoeft niet meer aan een computer te zitten, maar kan staand lesgeven. Dat zorgt voor meer dynamiek. Er staat ook een camera gericht op de deelnemers in het lokaal. Daardoor is er meer interactie mogelijk tussen de groep die ter plaatse volgt en de online deelnemers. 'En we denken nog verder', klinkt het. 'We bekijken of we opleidingen kunnen organiseren via een zogenaamd learning management system. Je zou dan online een opleiding kunnen volgen op je eigen tempo. Voor praktijkopleidingen wordt dan weer gedacht aan een combinatie van digitale lessen voor de theorie en fysieke bijeenkomsten voor de praktijk. Heel wat stof tot nadenken dus', besluiten Sandra en Lisa.
Coverfoto: opleidingsteam Confederatie Bouw Oost-Vlaanderen (v.l.n.r.: Julie Vanparys, Sarah Leysen, Sandra Bovendaerde, Céline De Groote en Tilly Van Geluwe)
Wil je meer weten over ons opleidingsaanbod of wil je een opleiding helemaal op maat van jouw bedrijf organiseren? Neem dan contact op met ons opleidingsteam.