Nomen est omen, “de naam is een voorteken”. Met de familienaam Timmerman stond het in de sterren geschreven dat Alfons een opleiding als schrijnwerker zou volgen. Kort na het einde van de Tweede Wereldoorlog, in 1947, startte hij met zijn zoon René een zaak als rolluikfabrikant. Het familiebedrijf was gestart.
75 jaar later zijn, met Dirk en Brecht, de derde en vierde generatie aan zet. 'Het spreekt voor zich dat er op die driekwart eeuw heel veel veranderd is, maar de filosofie om steeds een zo compleet mogelijke service aan te bieden loopt als een rode draad door onze geschiedenis', vertelt de 33-jarige Brecht.
We hebben gemerkt dat de keuze voor trouwe leveranciers geloond heeft. Door op zeer lange termijn te kiezen voor een goede partner hebben we al ons materiaal blijven bekomen
Van oorsprong was Timmerman een rolluikfabrikant, hoe ziet het bedrijf er vandaag uit?
Timmerman: 'We produceren nog steeds rolluiken, maar dat is uiteraard niet meer het enige. We zijn door de jaren heen geëvolueerd naar een professionele toeleverancier van pvc en aluminium schrijnwerk. Denk aan ramen, deuren, poorten, zonwering en vliegramen. En daarbij alle toebehoren van die producten. (lacht) Ooit was onze slogan “Wij dichten alle openingen van een woning” en dat dekt nog steeds de lading. Ik mag zeggen dat we in tussentijd zijn uitgegroeid tot een van de belangrijkste spelers van pvc en aluminium aan schrijnwerkers in Oost- en West-Vlaanderen.'
Hoe hebben jullie zich in die koppositie gemanoeuvreerd?
Timmerman: 'Al sinds het ontstaan van het bedrijf hechten we heel veel belang aan kwaliteit en service.
I know, dat klinkt heel cliché, maar wij kunnen bogen op een ijzersterke en jarenlange samenwerking met twee Duitse topproducenten voor onze pvc en aluminium profielen.
Sedert medio de jaren ‘70 en begin de jaren ‘80 zijn we gestart met de productie van pvc en aluminium ramen en daarvoor zijn we een partnership aangegaan met Veka voor de pvc raamprofielen en Heroal voor de aluminium. Op vandaag zijn dat nog steeds onze leveranciers. We plukken daar elke dag de vruchten van, maar zéker toen de leveringen in de bouw enkele maanden geleden enorm stokten.'
Hoe dan?
Timmerman: 'We hebben gemerkt dat de keuze voor trouwe leveranciers geloond heeft. Door op zeer lange termijn te kiezen voor een goede partner hebben we al ons materiaal blijven bekomen en hebben we geen productie moeten stilleggen.
Trouwens, na mijn hogere studies kreeg ik de kans in Duitsland bij enkele leveranciers een tijdje stage te lopen. Zo kon ik vanuit eerste hand het product écht goed leren kennen en werd ik ondergedompeld in het bedrijfsleven. Ik heb onder andere gewerkt in de productie en in het testcentrum, om ook die facetten van het ondernemerschap beter te leren kennen. We implementeren dat sinds kort ook binnen Timmerman. Wie hier bijvoorbeeld op de offertedienst start, laten we ook even meedraaien in de productie, showroom of op de werf. Wie als arbeider bij ons start, laten we ook kennismaken met bijvoorbeeld de showroom. Op die manier willen we de grens tussen de productie en de bureau een stuk vervagen.'
Timmerman viert van 8 tot en met 11 september het 75-jarig bestaan van het familiebedrijf.
Heb je een oldtimer? Zet dan alvast het oldtimer event van Timmerman in de agenda, op zondag 11 september. De opbrengsten hiervan worden integraal geschonken aan de Stichting MUG-Heli.
Hou de website timmerman.be in de gaten!
Binnenkort maak je uitgebreid kennis met Timmerman in het juni-nummer van ons ledenmagazine.
Wil je ook je bedrijf voorstellen in De Oost-Vlaamse Aannemer? Laat het ons weten via het contactformulier.